måndag 25 juli 2011

Funkishus som motiv

Jag har alltid varit fascinerad av olika byggnader. Jag vet inte varför, kanske skulle jag ha varit arkitekt istället för att arbeta med barn J I utbyte får jag väl avbilda dem i mina projekt. I början när funkishusen började dyka upp lite varstans tyckte jag dem såg stela ut och såg ut som lådor. Men efter att de blev mer vanligare och olika modeller på funkishus växte fram blev dem spännande med sina former och gjorde ett charmande intryck hos mig. Den här tavlan har jag startat med att skissa upp innan på ett papper och motivet kommer från bilden jag hade i huvudet från ett bostadsområde som jag passerar dagligen med bilen. Det är ett av de få motiven som jag har framställt genom bilden i huvudet. För annars hämtar jag oftast mina motiv genom att teckna av en färdig bild. Jag minns att undertiden jag målade fick jag passera bostadsområdet fler gånger och köra sakta förbi, för att kunna se detaljer som jag hade missat i min minnesbild. Färgen jag har målat med är akryl och det är på en återanvänd tavelbotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar