lördag 25 april 2015

Akvarier som ljusdekoration



För några år sedan var det inne med glasvaser med ljusdekorationer och det har återkommit igen som allt annat som blir modernt och återkommer både när det gäller textiler eller heminrednings föremål av olika slag. Denna glasvas har från början vart julinred med guldsand, rött ljus och kanelstång. När jag tröttnade på den gjorde jag om den så här. Vasen blev inte bara inred som havstema utan även dekorerad som inredningen. Jag har använt mig av glasfärger. Inredningen består av sand med små stenar i. Ovanpå sandbotten har jag lagt ett blått musselskal.


När jag skulle måla fiskarna började jag göra mallar på ett papper som jag satte fast på insidan av vasen. Nu var det bara att fylla i med den gula och röda glasfärgen.  Jag avslutade med att göra svarta konturer runt fisken och till sist även de vita upphöjda prickarna på fiskfjället och ögat. Den vita upphöjda färgen är pärlemovit relief färg. Den skapar en extra effekt i glasmålningen och är lätt att arbeta med.


Jag använde mig av två olika fiskmodeller och tillsammans blev det två av varje storlek på fiskarna. De mindre fiskarna målade jag blåa. Även dem fyllde jag i med en svart kontur runt fiskkroppen och använde relief dekorationer.



 I botten på glasvasen målade jag havsbotten med grön tång med upphöjda pärlemo prickar. Jag stoppade även i ett blått stearinljus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar