onsdag 27 juni 2012

Allt i ett jordgubbssaft och jordgubbssylt


När jag kokade saft utan saftmajan som jag använder i vanliga fall använde jag istället en silduk. Se inlägget: rodavinbarsaft-med-vanilj-och-kanel.När saften hade runnit ur bären och jag skulle slänga resterna av bären eller moset som blev över. Upptäckte jag att det var som sylt eller rårörda jordgubbar. Varför skulle jag slänga resterna...Jag beslöt mig istället för att lägga i resterna i en glasburk. Praktiskt, av 2 liter jordgubbar blev det lite mer än 1 flaska saft och en burk sylt.


Så här gjorde jag: Jag började med att lägga bären i en stor kastrull och fyllde på vatten tills bären täcktes.
Därefter kokade jag tills jordgubbarna gick sönder.


Sedan hällde jag i 2 deciliter strösocker och kokade upp och smakade samtidigt av så det var lagom mängd med socker.


Därefter spände jag upp silduken på stället över en kastrullen och hällde i de kokta bären och lätt det rinna ner i silduken. Det som blev kvar lade jag  i en burk.

Vill du att bären skall vara mer mosade i sylten får du mosa bären med hjälp av en potatisstöt.

2 kommentarer:

  1. Vad smart! Det ska jag testa.

    SvaraRadera
  2. Det är så smart att dokumentera det som jag gör. för då har jag något att gå tillbaka till nästa gång jag skall göra saft. Dessutom ser jag en miss. Lägg i 1 tsk atomik koncentrerings medel.

    SvaraRadera