lördag 30 mars 2013

Julen varar ända fram till Påska!


GLAD PÅSK alla läsare!
Det är en tidig påsk i år vilket märks på vädret som är blandning av vinter och vår. Lite snöfläckar, isfläckar här och där och en stenfrusen gräsbacke har vi ute. De ända blommorna som lyser upp  i den sovande trädgården är snödropparnas knoppar. Samtidigt kvittrar fåglarna, solen lyser och det känns i luften att våren är nära. Men ändå är vindarna fortfarande iskalla. Det gjorde att jag inte har ställt ut några vårblommor utan för trappan. Jag prövade istället att använda granen som står kvar i krukan sen i julas. Då hade jag en ljusslinga i den, se inlägget: Julfint utanför ytterdörren. Istället för ljusslingan som jag har tagit bort när jag tog bort julen satte jag ditt fjädrar i olika färger. 


Inne på altanen har jag också dekorerat med påsk detaljer. Här har jag dock inga björkkvistar som det skall vara enligt den traditionella svenska påsken. Jag har i flera år valt ett annat alternativ av grenar. Pågrund av allergi i familjen. Det hade också fungerat att använda björk om inte vasen fylls med vatten. Nackdelen är att inte bladen slår ut. Det blir då inte lika fint påskris anser jag. Jag har valt en buske i trädgården som har små gröna blad. I detta påskriset har jag valt långa grenar. En del år har jag använt grenar från äpple trädet. Eftersom vi beskärde trädet vid denna tiden på året. Så blir det inte i år eftersom vårt äpple träd har dött.


Inne i vardagsrummet har jag ett kortare påskris från samma buske. I år har jag även valt att stoppa i en gren från ormhasseln. Det blir lite spännande med en skruvad gren i mitten på riset. Jag gillar att blanda i den svarta färgen både till påsk och jul. Det ger en modern känsla blandat med de traditionella färg sättningen som är kring de olika högtiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar