söndag 31 mars 2013

Stekta bananer med strövargodis


I dagens inlägg tänkte jag dela med mig av en efterätt som jag gör emellanåt till eftermiddags kaffet. Lite mer lyx med en eller två kalorier mer än jag brukar stoppa i mig. Men jag tycker att det är viktigt att unna sig lite emellanåt.


Ingredienserna i efterätten är banan (bananen på bilden är bara brun på skalet inuti var den fräsch  Men den ser rutten ut.) Jag har valt valnötter, men det går att byta ut mot andra nötter som du har hemma. Dem andra ingredienserna är havregryn, kokos och flytande margarin.


Börja med att dela bananen på mitten och sen på tvären så det blir fyra tunnare bitar. Jag har en mini stekpanna som passar perfekt till att steka bananer i. Men det fungerar minst lika bra med en normal stor stekpanna också. Jag steker dem några minuter på varje sida.


Lägg sedan bananbitarna på en djup tallrik. Hacka nötterna och strö över dem.


Du fortsätter därefter med strövar godiset eller smulorna. Häll ca 1 matsked margarin. Tillsätt 1 deciliter havregryn, 1/4 deciliter kokosflingor. Eventuellt kan du tillsätta 1/2 tesked vaniljsocker för att lyxa till det ännu mera. Låt alltsammans bryna runt, tillsätt eventuellt lite mer margarin. Sen är det bara att hälla över smul blandningen över de stekta bananerna och njuta av den goda efterätten med en kopp kaffe eller en mugg te till. 
Lycka till!



2 kommentarer:

  1. Smaskigt! Och det är ju nyttiga ingredienser! Jag brukade göra något liknande en gång i tiden, men jag åt det med glass till, så det blev ju ett par extra kalorier och inte riktigt lika nyttigt, men gott.

    SvaraRadera
  2. Det där låter ju gott! Och att göra något på råvaror så att man vet vad godiset innehåller, det är aldrig fel! Tack för tipset!

    SvaraRadera