lördag 11 maj 2013

Doft av honung


Scillan tillhör en av de tidigare vårblommorna. Planterar du några lökar så har du snart hela trädgården full. Det finns många olika sorters Scillan. Dem som sprider sig mest är den kort Scillan med kort skaft med mindre blommor. Denna sorten har jag planterat senare. Bladen och blommorna är kraftigare och stjälkarna är längre.


Jag brukar dra upp en massa Scillan i rabatten för där vill jag ha lte ordning och reda. Ibland när gallrar bort blommorna kommer är det lökar på. Dem planterar jag om i andra rabatter. Men då i lite mer ordnade former som grupper. Det brukar även komma Scillan blommor utan lök under. Dem brukar jag sätta i en vas.


Blommorna har även spridit sig på gräset och utan för staketet. Dem planterade Scillan har förökat sig och blivit som vilda blommor. I början tyckte jag att det såg ovårdat ut när blommorna hade dragit iväg på eget håll. Men nu tycker jag att det ser fint ut.


I går när jag och min granne Gunilla stod och pratade kände vi en stark doft av honung. Vi stod utanför vårt staket och det små duggade, ett riktigt härligt vår regn var det. Vi tittade runt omkring där vi stod och letade efter någon tänkbar växt som spred denna underbara doft. Eftersom det inte fanns så mycket blommande växter runt om förutom Scillan. Vi trodde aldrig att det kunde vara denna blomman som luktade så gott. Men vi blev överraskade över våran nyupptäckt. Våra slutsatser varför vi aldrig hade upptäckt detta tidigare var att fukten från regnet måste vara en orsak till att blomdoften blev så stark. Detta inlägg blir mitt bidrag till saturday show-off gå in och läs vad de andra deltagarna delar med sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar