söndag 2 juni 2013

Är det sommar nu?


I helgen har vi haft högsommarvärme. Det har gjort att flera växter har slagit ut tidigare än normalt. Syrenen började blomma redan för 1 ½ vecka sedan. Syrenen kopplar jag alltid i hop med skolavslutning. Men det stämmer inte nu längre. Dels för naturen som är upp och ner vänd. En annan orsak är att skolterminen har förskjutits, så att avslutningen numera är andra veckan i juni. När jag gick i grundskolan slutade vi alltid på nationaldagen den 6 juni. Då blommade alltid syren häcken som jag passerade på vägen till skolan. Då tänkte jag alltid nu är det sommar <3.


I min trädgård växer det vita och ljuslila syrener. Det har inte funnits tid att klippa ner dem på minst 2 år. Det är orsaken till att bilden på blommorna inte blev så bra. Eftersom busken har blivit högt som ett träd. Jag är lite tveksam till att klippa ner den ändå. För då får vi för mycket insyn från grannen som har tagit ner alla sina träd och buskar runt om och det ända som skymmer är nu våra höga syrenbuskar.


Syrenens doft tycker jag är ljuvlig. Jag tog in några kvistar och satte i en vas i vardagsrummet. Då kunde jag även njuta inne av sommar blommorna. Men nackdelen med att ta in syrener är dess dåliga hållbarhet inomhus. Dem brukar dock inte stå mer än två till tre dagar innan dem vissnar.


I mitten av veckan började också Rhododendron knoppa och slå ut. Vi har två stora buskar i jämte varandra. Beroende på vad solen kommer åt på busken slår blommorna ut i olika takter. På bilden kan du se Rhododendron blommor utslagna i olika stadium. Från knopp till halv utslagen blomma.


             På solsidan av busken är Rhododendron blommorna fullt utslagna. Dem är så vackra!


Jag tog även in Rhododendron för att njuta av. När man har mycket blommor i trädgården behöver man inte känna att det inte blir kvar några blommor ute när man tar in några. Jag tycket blomman gör sig bättre i ett brett fin glas. En ensam blomma med sina dekorativa blad runt omkring. Detta inlägget blir mitt bidrag till husmorsskolans trädgårdsdagbok del 1.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar