onsdag 11 december 2013

Julkort med pappersrullar


Dagens bild nummer 11i bloggens adventskalender är ett julkort. Jag har fått mindre och mindre julkort för varje år pågrund av att jag är så dålig på att skicka julkort själv. Ett tag gjorde jag egna julkort på datorn och mailade i väg. Men att få post i brevlådan är mer uppskattat än i mailboxen. Egen tillverkade kort gjorda på kärlek uppskattar jag mera än köpta julkort. Pysselkort eller foto på familjen är lika uppskattat. Men det finns också fina köpta kort för dem som inte vill lägga sin energi på tillverkning eller inte har intresse för det. I dagens inlägg får du tips på ett julkort som du kan göra själv.



Det blev en pepparkaksgris av pappersrullar i olika bruna nyanser och vit och med ett svart-vitt öga. Detta är en idé som jag har utvecklat från mina 2 tavlor, se inläggen: Färgstark pappers konst och En konkret papperstavla. Jag använde ett pepparkaks mått för att få den rätta formen på grisen. Det tog ganska lång tid att göra grisen för jag var tvungen att lyfta upp kakmåttet i mellan varven för pappersrullarna vill fastna i formen. Grisen är klistrad på en dubbelvikt lite tjockare papper för att det skall gå att skriva en hälsning inne kortet. På avstånd går det trots allt att se att kortet föreställer en gris vilket jag inte tyckte på slutet under processen. Kanske blir julkortet i väg skickat eller så behåller jag det själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar