lördag 14 december 2013

Muffins med 90% choklad och marshmallows



I den 14:de bilden på bloggens adventskalendern skall jag bjuda på mumsiga muffins som är lagom söta. Du som vet att jag kämpar med min vikt tycker säker att jag borde avstå från att äta dessa kaloririka muffins. Det blev 16 stycken muffins på en sats. Av dem 16 unnade jag mig 2, det fick bli mitt lördagsgodis. Resten av muffinsen förvaras i frysen till en planerat fika om några dagar. Jag måste baka en plåt till med muffinsen för att det skall räcka till alla som skall bjudas på denna fika. Här kommer receptet.


Ingredienserna består av: 2 ägg, 2 1/2 deciliter lättmjölk, 2-3 deciliter marshmallows, 85 gram smält margarin (smältes), 3 3/4 deciliter vetemjöl, 1 1/4 deciliter kakao, 1/2 kryddmått salt, 1 1/2 deciliter strösocker, 1 matsked bakpulver och 100 gram mörk choklad 90 %.


Receptet har jag hämtat från "I smet 100 muffins, hur man gör 100 olika muffins utifrån 1 grundrecept" av Susanne Tee. Boken är ursprungligen från Storbritannien. Det märks bland annat på att flera ingredienser har mått i gram som till exempel mjöl och socker. För att smidigt kunna omvandla måtten kan du använda denna länken, Hur mycket är 1 deciliter? Jag byte ut den vita chokladen i receptet och ersatte den med 90 % mörk choklad för jag ville ha mindre sötma i muffinsen.


I bakningen används ingen elvisp. Starta med de torra ingredienserna som blandas ihop. Tillsätt chokladen som hackas i stora bitar eller bryt. Avsluta med att göra en grop i mitten på mjölblandningen i bunken.


Vispa upp äggen lätt med en gaffel. Häll i mjölken och det smälta margarinet som har svalnat av. 


Fyll gropen i bunken med äggblandningen och rör om alltsammans så det blandar sig väl. Fyll muffinsformarna ända upp till kanten och sätt in dem i 200 grader i 15 minuter.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar