onsdag 1 januari 2014

Julgardiner av lappteknik


God fortsättning på nyårshelgen! Första dagen på det nya året 2014 kommer jag att presentera min ny sydda julgardiner som bara hinner att hänga uppe ungefär 1 vecka till. Gardinerna blev klara igår. Det är mycket arbete med att sy lapptekniks gardiner. Så har du planer angående den fronten så starta i tid! 


Mät först upp hur lång gardin du behöver beroende på vilken storlek du har på ditt fönster. Jag ville ha smala paradgardiner för kunna ha en längd emellan. Jag klippte till rutor i röda tyger eller tyg som hade 
julmotiv på. Rutorna gjorde jag i storleken 11,5 x11,5 centimeter (med 1/2 centimeters sömsmån). 


Jag började med att sy 2 staplar. I varje stapel använde jag 13 rutor som syddes ihop lodrätt. Den motsvarande stapeln som skulle sys ihop hade en annan kombination på ordningen i tygrutorna. När jag hade sytt 2 staplar som såg olika ut sydde jag ihop dessa så det blev en paradgardin med rutor 2x13. Sammanlagt hade varje paradgardinslängd 26 rutor. Jag vände på arbetet för att pressa ut sömmarna och för att sträcka arbetet. Men en sån här baksida går det inte att ha på en gardin. Vilket betyder att det behövs sys ihop två paradgardinslängder för varje sida. Det är därför det tar extra långtid att använda denna tekniken när du gör gardiner. Även om det är mycket tid som går åt, så är det värt allt arbete. Det är både roligt och det blir också så fint. Jag tycker det var så roligt att jag planerar att göra en gardin till men då blir det nog inte paradgardin utan en längd. Det kommer också att bli i andra färgen som går att ha året runt. Då finns det mycket tid!






2 kommentarer:

  1. Ja, God fortsättning!
    Att det låter skrämmande med Bloggutmaning 365 kan jag förstå, men jag har tänkt att jag skriver flera inlägg när jag har tid och är skrivsugen och så publicerar jag dem med tidsinställning, så blir det ett inlägg per dag.
    Ja, det är ju ändå en rejäl utmaning, men det ska bli spännande att se hur det går!

    Har man rullkniv, linjal och skärmatta så går det fortare att få till lapparna i rätt storlek.
    Och har man sedan en overlock-maskin med så går det ännu fortare att göra lapparbeten.
    Men vill man inte att det ska kosta massa extra, så går det ju jättebra som du gör med, tar bara längre tid.
    Jag gillar kontrasten mellan den skira kappan och dina lapp-längder!
    Kul att sen göra olika längder att byta med!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset med tidsinställningen! Kanske jag kommer att köpa skärmatta? Jag har redan en Skärkind som jag dock inte använder så mycket. Jag tycker att det fungerar lika bra med en sax. Hade du problem när du skulle kommentera mitt inlägg? Jag fick veta av en bloggare att det fanns problem att publicera kommentarerna påminner blogg.

      Radera