måndag 10 februari 2014

Starten på en ny brevlåda


I 10 år har min brevlåda i trä stått i ur och skur, se inlägget: Målad brevlåda. Nu börjar färgen flagna och lådan falla isär. Den gamla brevlådan hade många detaljer som gjorde att jag nästan höll på att måla den i drygt ½ år. Eftersom det är lite brådskande med en ersättnings låda har jag bestämt mig för ett mindre detaljrik brevlåda. Motivet skall bli ett höghus. Det är egentligen inte ett motiv som passar in i den miljö där vi bor. Men jag har en förkärlek för hus och just nu är det höghus målning som inspirerar mig.


Denna gången har jag valt en brevlåda av metall. Det var en brevlåda som jag har köpt på loppis för något år sedan med anledning av framtida bruk. Lådan är vit och missfärgad. Det gjorde att valet av bottenfärg på höghuset fick bli en mörk nyans. Grå med egen blandning av utomhusfärg av övervägande vitt med en lite klick svart i. Som du kan se på bilden startade jag med att häll ut en klick mitt på lådan och svampade därefter ut färgen med en vanlig hushållssvamp. Jag startade med två lager med grå färg med torkning emellan på alla tre sidorna. 


Innan färgen hade torkat strödde jag på en blandning av strösocker och silver glitter. Efter att detta lager torkat målade jag ytligare ett lager med den gråblandade färgen. Men denna gången målade jag försiktigt över med en bred och tjock pensel ovanpå sockerblandningen. Sockerblandningen använde jag för att få       putsad fasad på höghuset.


Det blev ett lyckat resultat med lyster av glittret. Dem gula fyrkanterna som du ser på första bilden är början på fönsterna. Följ med framöver för att se hur brevlådan utvecklas. Nu kommer jag att starta med dem ända detaljerna som kommer att finnas på lådan. Gardiner, blommor och andra fönster prydnader.



1 kommentar: