lördag 26 april 2014

Enkel lunch att äta hemma eller att ha med i lunchlådan.


Detta är en enkel rätt som går fort att förbereda och snabbt att stoppa i ugnen på 15 minuter.
I en liten ugnsform blir gratängen lagom stor till lunchlådan eller gör en storm form och där finns det plats för för fler portioner.


Receptet har jag hittat i denna boken. Det är en bok för oss som tänker på vikten och nyttigare mat.


Grundreceptet nedan är för 4 portioner. Jag har valt att halvera mängden. Det jag också har förändrat från grundreceptet är att jag har valt en stor tomat istället för cocktailtomater. I stället för rökt skinka hade jag rökt kalkon hemma också skivade jag i en purjolöks stump som jag ville bli av med i kylskåpet.


Börja med att smörja formen och fyll botten med skinka eller kalkon. Lägg sedan ett lager med skivade tomater och purjolöks skivor över köttet. Fortsätt att varva kött och grönsaker.


Krydda med salt, svartpeppar och oregano eller basilika. Strö över riven ost. Avsluta med att hälla över de två uppvispade äggen och stoppa in i 225 graders ugnsvärme i 15 minuter.


I lunchlådan stoppade jag också i en rawfoodsallad med hyvlade råa morötter, hyvlad squars och röda vindruvor blandat med olivolja och rödvinsvinäger.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar