lördag 31 maj 2014

Ett festligt paket


Att slå in ett paket som skall ges bort i olika sammanhang har förändrats genom åren. När jag var liten var det viktigt vilken färg de var på papper och snören beroende på om det var en tjej eller kille som skulle få paketet. I dagens samhälle har stora förändringar med synen på vilka färger som killar respektive tjejer bör ha. Rosa var en färg som var starkt kopplat till flickor. Det där hänger kvar fortfarande tycker jag samtidigt som rosa kan användas i en liten skara till killar. Jag tycker att utvecklingen kring vad affärsbranschen har i sitt utbud till barn när det gäller leksaker och kläder är nästan oförändrad. Det säljs klart några klädes plagg med inslag av rosa på pojkarnas klädavdelning eller någon T-shirt eller skjorta. På flickornas avdelning har det smugit sig in dödskalle mönster på dem rosa kläderna. Intressant! När jag för något år sedan skulle köpa doppresent i en guldsmedsaffär blev jag mycket förvånad över att få en fråga om det var en pojke eller flicka som skulle döpas. När jag sa att det var en pojke sattes det på blåa snören. Hur ett paket bör se ut har förändrats mycket med åren. Många lägger ner mycket på paketets utseende. Jag hade glömt att köpa presentpapper och inte hade jag något lagom stort i påsen med återbruks presentpapper som jag har förvarat i en speciell påse. Det fick bli ett retro paket av tidningspapper. Förutom det lila glittriga återbruks snöret gjorde jag en solfjäder av tidningspappret som jag limmade på med limpistolen.


Paketet skulle den lilla konstnären Anna få på 10 års dagen. Tidningspapper med svart tryck tycker jag är fint. Men när en 10 åring skall få paket behövs det lite mer färg och glitter älskar ju alla barn. Jag har en burk full med glitter i olika färger.


Jag rekommenderar glitter lim till att dekorera med. Eftersom jag inte har glitterlim så tog jag limpistolen och vanligt pappers lim. Eftersom Anna redan har fått sitt retropaket så kan jag avslöja att paketet innehåller glitterlim i storförpackning. Så nu kan den lilla konstnären Anna göra mängder av retropaket.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar