söndag 27 mars 2016

Choklad cupcake i en maskin


God fortsättning på påskhelgen!
I går var vår äldsta dotter hemma med respektive. Vi bjöd på påskbuffe med dessa smariga choklad cupcakes. Jag är är inte så duktig på baka längre och när jag skall följa recept tar det massa energi. Antagligen för jag känner mig osäker om att jag skall missa någon ingrediens eller någon viktig punk som skall göras. Ett dilema som sitter kvar efter min utmattningssyndrom. Det får bli en träning precis som med matlagningen som går mycket bättre nu än tidigare. Eftersom det är full fokus på att klara att följa receptet så fixar jag ingen bild dokumentation som jag har gjort i de tidigare recepten som jag har delat på bloggen.


Innan jag delar med mig av receptet vill jag dela mina åsikter och erfarenheter av cupcake maskinen som vi fick i julklapp av äldsta dottern. Det är tredje gången som jag använder den. Första gången gjorde jag som i ugnen, fyllde formarna till hälften. Det står ingen om detta i papperna som medföljer maskinen. Inte så bra kakorna blev i dockstorlek :). Jag gillar den färgglada maskinen som är som en färgklick i köket. Funderar på att ha den ständigt stående på bänken för den är så snygg!


Det finns 3 olika formar på cupcakes. Nu har jag provat nästa alla utom den minsta runda som är enormt små. Det har varit ett experimenterande för att komma på hur jag skall göra. Formarna skall fyllas 3/4 upp till kanten.




Fördelen med maskinen är att det inte går åt en massa pappersformar. När man har en bra fungerande ungs så kan man tycka att maskinen är en onödig lyxprodukt. Jag ser en fördel i hemmet och det är när det är en varm het sommar dag då man helst inte vill värma upp ugnen då kommer maskinen till stor användning. Och den är praktisk att ha i sommarstugan eller i husvagnen. 

Här kommer receptet som jag har hittat i ICAs medlemstidning buffé.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar