torsdag 15 september 2016

Blomkålspizza med prickikorv


Det var min svägerska som tipsade mig om att prova att göra pizzabotten med blomkål. Det skulle vara så gott och enkelt och krävde ingen jäsning. Och det var det kanongott! Godare en vanlig deg botten med mjöl. Pizzans innehåll är vad som fanns hemma i kylskåpet.


Starta med att riva 3 dl färsk blomkål, tillsätt 3 dl riven ost och 1 ägg. Krydda med salt och peppar. Blanda runt med en slev.


Häll sedan upp blandningen på en plåt klädd med bakplåtspapper. Tryck ut till önskad tjocklek. Eftersom pizzan inte jäser så blir botten så tjock som du gör den.


Grädda pizzabotten i 225 min i 5-10 min eller tills den har fått lagom med färg.


Gör en tomatsås som du grundar pizzabotten med. Jag Använde Ajvar som är en het röra gjord på grillad paprika och aubergine. I kylskåpet fanns det en fjärdedels sötsursås från kinamaten som vi blev över från dagen innan. För att såsen inte skulle bli för het blandade jag 3 matskedar Ajvar i sås resten. Detta blev min tomatsås.


Vad som mer fanns i kylskåpet som blev pizzans innehåll var: zucchini, championer, cheddarost och prickikorv. Zucchini skar jag i stavar, svampen i skivor, osten rev jag och prickikorven lade jag på som dem var.


Därefter bakades pizzan i ugnen på 225 grader ca 10-15 minuter. Jag bjöd svårmor på lunch. Detta var en ny rätt för henne också. Hon tycket precis som mig att pizzan var utsökt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar