söndag 19 februari 2017

En tavla av tidningspapper o claylera


En människa håller sakta på att växa fram i mitt nystartade experiment projekt. Jag har ingen plan vilket kön det skulle bli. Just nu liknar tavlan en man. Får se vad det blir längre fram. Men nu vill jag berätta för dig hur jag gjorde. Vad jag använde för material. Och mina tankar kring detta. 



Jag använde en inläggs skiva från en större kartong låda. Detta rekommenderar jag dock inte för den böjde sig när jag målade på den. En bättre kartong till detta är en sida av bag in box förpackning. Det var inte så noga planerat med min tavla eftersom jag bara testar materialet. I mitt företag är jag även återförsäljare till cc-hobby. Jag köper in produkter och säljer vidare i min pysselbutik online. Då måste jag också prova produkterna. Det har inte blivit så mycket pyssel på denna bloggen sedan jag startade företag. Men nu känner jag ett behov att leka av mig utan att känna att det måste bli något. Jag saknar också mitt gamla sätt att blogga med beskrivande bilder med text. Det kommer att bli fler av dessa inlägg framöver.

Jag har använt tidningspapper som jag rullade till långa korvar. Människan skissades först upp som en streckgubbe. Därefter fylldes linjerna i med decoupagelack. Tidningspapper är ett böj och formbart skaparmaterial eller miljösmart återanvändning som mitt företag PysselQvinnan använder som begrepp till återbruk och återvinning.



När jag hade tryckt fast en tidnings korv strök jag på decoupagelacket över för att ev bygga på ytligare ett lager med korvrullar. Precis som du ser att jag gör med armen på bilden. Jag fyller ut den så att det inte blir ett benrangel... Människan måste ju ha lite muskler :). Fingrarna var svåra. Dem blev alldeles för breda o tjocka.



Så nu var jag nöjd med kroppsformen. Huvudet fick också lite tjockare partier över näsan och kinderna. Jag försökte forma som ett ansikte är uppbyggt. Medan limmet torkade målade jag bakgrunden. Den fick bli gul! Jag använde hobbyfärg Plus color.



När bakgrunden och tidnings skelettet hade torkat var det dags att sätta fast huden. Till huden använder jag claylera silk. Det finns ljus hudfärg att köpa i #Pysselbutikenonline, men eftersom jag inte vill öppna en ny burk så använde jag min vita claylera silk som jag sedan målar med ljus hudfärg.
Clayleran är perfekt att använda tillsammans med miljösmart återanvändning. Jag tog en klump rullade en boll och trycket sedan ut luften och kavlade ut. Därefter klippte jag remsor av den utkavlade leran och tryckte fast den på armarna och händerna.


Händerna fick jag lägga extra mycket jobb på. Alla fingrarna måste formas och här kunde jag trycka ut naglar med skaftet från en mindre pensel.


Därefter fortsate jag med resten av kroppen. Jag valde att spara magen, låren och fötterna. huvudet och ansiktet var också mycket att forma precis som händerna.

Detta var det jag bland annat roade mig med i helgen

Fortsättning följer. 







2 kommentarer:

  1. Intressant! Det måste vara avkopplande! :)

    SvaraRadera
  2. Wow så fint och tack för du visade hela processen. Kul att jobba med papper. Dock gör jag inget så här fint utan decoupage.

    SvaraRadera