fredag 25 augusti 2017

Odla potatis i spänner


I flera år innan jag blev sjuk har vi haft ett stort potatisland. Efter att ha blivit frisk från utmattningssyndrom har det tagit ett antal år innan min energin har kommit tillbaka. Först i år, 2 år efter jag rasade tycker jag att energin är så gott som återställd. I år var jag sugen på att börja att odla något. Jag satsade på potatisen och gjorde det enkelt genom att plantera i 4 spänner.

Jag köpte 2,5 kg sättpotatis lade en potatis varje håll i en tom äggkartong med ögonen upp. Ögonen är där blasten kommer upp. Äggkartongen satte jag i tvättstugan, ljust men ingen sol kommer in där. Redan efter 14 dagar hade det blivit långa rötter. Men just då hade jag inte tid att plantera. Veckan efter hade det det blivit små gröna blad. Det blev panik för potatisen att komma ner i jorden.

Spännena som jag använde har en massa små borrade hål i botten. Hålen gjordes ett annat år, då jag hade långa tomatplantor utomhus. Med hål i botten gör att maskarna kan komma in o göra att det blir fin jord. Men hålen är som tur var alldeles för små för mördar sniglarna. Dem kunde dock klättra upp för spannen. Men dem hade inte kommit åt potatisen som växte långt ner. 3 potatisar lade jag ner i varje spann och fyllde med jord så det täckte varje potatis. Jag behövde inte vattna så mycket på dagarna det sköta naturen om.

När det var dags att kupa potatisen var det mycket smidigt. För det var bara att fylla upp med mera jord.



Om du funderar på att sätta potatis i spänner, skall jag ge dig tips på hur du skördar bäst. Töm spannen i en skottkärra. Börja nedifrån och plocka ut potatisen. Dem två första spännena hade inte potatisen hunnit bli så stora. I burken ser du 2 skördade spänner. Dem andra 2 spännena skördade jag några veckor senare. Dem potatisen var betydligt större. Jag blev förvånad hur goda potatisen var. Att odla potatis i spänner kan även du som bor i lägenhet göra på din balkong. Nackdelen är dock att det inte kommer några maskar under till. Fördelen är att du slipper mördarsniglarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar