måndag 25 december 2017

Det oätliga pepparkakshuset



















Mitt i julmarknads säsongens arbete damp det ner en ny spännande ide i mitt huvud som jag ville prova att utforma. Jag var tvungen att hålla tillbaka för var ju tvungen att fokusera på julmarknadernas förberedelse med skaparmaterial till julpyssel workshopen.marknaderna som jag deltar på har jag alltid med mig ett säljbord och en levande aktivitet en sk workshop som kunderna betalar för. 

Första dagen efter sista marknadsdagen började jag utforma min nya ide att tillverka ett pepparkakshus av bag inbox förpackning. Jag hade en bild i huvudet hur det färdiga huset skulle se ut. 

Jag fick improvisera en ritning först i form av en skiss och sedan gjorde jag mallar av reklampapper som jag sparade i en plastficka. Jag gör alltid mallar och sparar på detta sätt, då har jag alltid något att gå tillbaka till så det kan bli flera av samma produkt. Detta är det nya skaparsättet som jag började med som företagare. Innan jag var företagare kunde jag aldrig tillverka mer än en produkt av varje. Numera kopierar jag i mängd vara. Oftast gör jag 10 i taget om jag känner att dem två första kommer att bli lyckade.

Jag har aldrig gjort ett helt pepparkakshus av deg själv. Jag har bara hjälp till. Men jag vet ungefär hur det går till både med att tillverka efter egna mallar och med färdigköpta delar som bakas och sätts ihop. Det starkaste minnet är själva dekorations momentet, det roligaste med att göra pepparkakshus. 
Tillsammans med min erfarenhet och bilden av det färdiga huset i mitt huvud blev jag mycket nöjd över resultatet.


















Istället för socker använde jag limpistolen. Och dekorationen blev claylera i en ny cream form, blandat med vit slätt claylera för att täcka sprickor. Godiset ersatte jag med färgglada knappar.
Huset har jag ställt på en bricka med ett teddy tyg i botten som skall se ut som snö. Samtidigt som jag ville testa den nya ideen så var tanken att utveckla huset till mindre skalor för att bygga skapasjälv material till workshoparna som jag leder. Har ett stort projekt på gång som än så länge är hemligt.

Oftast är mina material paket till workshopena hämtade från mina egna alster som jag vidare utvecklar på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar