lördag 27 januari 2018

Fräst grönkål var starten på våra nya kostvanor























När jag var 18 år valde jag att bli vegetarian. Redan i tonåren ville jag följa mammas nya kostvanor när hon valde att äta vegetariskt. Vet inte om det heter vegetarian om man äter fisk och ägg? För det enda hon uteslöt var kött. Mamma förbjöd mig som inte då var färdig växt att bli vegetarian. När jag var 18 år och blev myndig hade jag bestämt mig för att uppfylla mina önskningar att bli vegetarian. Mest var orsaken att jag inte ville döda djuren och sen var det nog också för att bevisa för min mamma att jag skulle klara utmaningen att sluta äta kött. Hon trodde inte att jag skulle klara av detta. men det gjorde jag. Men när jag var 22 år och flyttade hemifrån till min förre detta blev det jobbigt att laga två maträtter. Han avskydde grönsaker och fisk, men älskade kött. För att livet skulle bli så mycket lättare så började jag smaka på kött. Sedan var det kört! Jag blev omvänd! Men än idag älskar jag alla vegetariska maträtter men samtidigt vill jag inte avstå från köttet.

Min nuvarande man är alltid nyfiken på mina grönsaksblandningar både varma och kalla som jag i bland gör som tillbehör till den vanliga middagsmaten som oftast består av kött eller fiskrätt med potatis, ris eller pasta. I julas fick jag ett tips på att fräst grönkål skulle var mycket gott. Jag testade och det var supergott! Men efter att min man också började smaka och längta efter den frästa grönkålen började en ide växa i honom som han förra helgen presenterade som ett förslag till mig. Han föreslog att vi skulle prova en månad att byta ut pasta, ris och potatis mot olika kålsorter. Mycket överraskad och glad över förslaget backade jag inte utan det blev ett glasklart, JA!

Vi gjorde slut på den sista potatisen vi hade hemma på söndagen och på måndagen startade vi våra nya kostvanor. På måndag blev det fräst vitkål och grov rivna morötter med kycklingklubbor i ugnen.
















På tisdag var middagsmålet kokta morötter och brysselkål, fräst grönkål med grov rivna morötter och fiskgratäng med tomatkross och vitlök.
















På onsdag gjorde jag en gryta med köttfärs och vitkål som smakade som tai mat med nudlar. Hela onsdagen körde det i min mage. Min tanke var då att det var en reaktion av all kålen. Men de sista timmarna på jobbet fick jag kramp i magen. Samma natt bröt maginfluensa ut.... Så jag fick avbryta några dagar medan min man körde på som vanligt. Så typisk! När maginfluensan började lägga sig fick jag starta med ris medan min man åt kål. Men idag har jag kommit i gång med kålen igen och mår toppen. Vi gjorde en blomkålspizza till middag. Receptet hittar du här.




















Vi gjorde samma botten men hade ett annat täcke som stekt nötfärs, bacon, massa vitlök, champinjoner, ananas, tomater, röd paprika och riven ost. Till hade vi en grönsallad med gurka och tomat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar