fredag 24 april 2015

Flera krukor med olika motiv




Ibland känner jag för att måla ett visst motiv och då får jag gå ner i min material samling i källaren för att hitta något föremål. Så var det i detta fall när denna kruka fick sitt motiv. Jag har en passion för gammeldags vattenpumpar och har en dröm att skaffa en sån i min trädgård. I mina målningar dyker ofta vattenpumparna upp. Fåglar brukar göra motiven mer levande. Här ser ni en talgoxe som sitter på vattenpumpen.


En kärlekskruka med en fyrkantig form. Detta motivet har jag tagit från ett mönster och björnarna är målade med sandfärger. Det finns färdiga sandfärger att köpa i hobby butikerna, men dem är lite dyrare. Man kan också välja ett billigare alternativ genom att tillsätta sand själv i färgen (allmogefärg).


Ibland dyker det även upp idéer i mitt huvud som jag bara måste testa att göra. Så var det med denna kruka med bokstäver på. Det är bokstäver som jag har klippt ut från veckotidningar och sedan satt fast med decoupage som är ett lim/lack i olika vinklar och positioner. Jag målade först krukan svart med allmogefärg. Sen klistrade jag fast bokstäverna och när allt hade torkat strök jag ett lager lim/lack över för att krukan skulle bli glansig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar