lördag 6 juni 2015

Hemmagjord saft


Jag är uppvuxen med att både mamma och farmor gjorde egen saft på egna plockade bär av olika sorter. När farmor blev gammal fick jag ärva hennes ”saftmaja”som kärlet kallas där man kokar saften i. När farmor flyttade till en lägenhet köpte jag och min man farmors hus. Där vi då fick tillgång till 2 stora rödavinbärsbuskar som ger ca 25 liter bär varje sommar och 2 mindre svartavinbärsbuskar som ger ca 8 liter bär varje sommar. Det finns även ett mindre rabarber land som vi använder till paj, bakverk, kräm och till saft.

  
När jag gör saft fyller jag "saftmajan" med de bär jag har hemma som till exempel rödavinbär, svartavinbär, rabarber och ibland även körsbär och jordgubbar. I vår trädgård växer det både vildkörsbär som ser ut som bigarråer i färgen men mindre och klarbär som är odlade och är lite sura i smaken jämfört med vildkörsbären som är har en söt smak. När det är hög säsong på jordgubbar reas ofta bären ut för 10 kr. Då brukar jag passa på att köpa flera lådor som jag kan använda till saft. 




När man har lagt i ca 5 liter bär häller man på ca 1 liter strösocker. Längst ner i "saftmajan" finns ett kärl där man häller kallt vatten i. Hela "majan" är uppdelade i olika delar som är löstagbara. När allt är i lagt sätter man den på spisplattan. Då kokar vattnet och ångan gör så att saften går ur bären så endast skalet är kvar. Innan jag häller i saften i diskade och steriliserade glasflaskor blandar jag i konserveringsmedel som finns att köpa i mataffären. Konserveringsmedlet heter Atamon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar