tisdag 9 augusti 2011

Goda tips med potatis


Potatisen som vi tog upp häromdagen använde vi till att göra ungsbakade potatis och morotsbitar som var kryddat med dill och vitlökspulver. 

                        Eftersom mina morötter inte är färdig växta har jag valt att köpa morötter.


Jag börjar med att tvätta potatisen och skrapar dem med en kniv. Jag skrapar dem mest för att vi hade fått skorv på potatisen. Skorv är en sjukdom som potatisen kan få och det är inte så bra att äta. Men det går att äta potatisen bara man tar bort skorven som sitter på potatisens skal. Men har man inte skorv räcker det med att tvätta av rotfrukten och skära bort dåliga partier på potatisen. Sedan gör man likadant med morötterna, där kan även lite skal sitta kvar också för det ger en knaperhet som är ganska goda. Skär sedan de båda rotfrukterna i små bitar och lägg i en långpanna. 






Ringla sedan över ½ dl matolja över rotfukterna och blanda runt i långpannan. Därefter kryddar du efter egen smak med dill, havssalt och vitlökspulver och rör om. Sätt långpannan i ugnen i 225 grader i 30 min med varmluft om du har annars får du räkna med att det tar lite längre tid.


En annan variant på ungsbakade rotfrukter som jag brukar variera med är att göra rotfrukterna i klyftor istället för små bitar. Då utesluter jag dillen och vitlökspulvret och istället tillsätter några klyftor med palsternacka och får då en lite sötare inslag i maträtten. Jag har också fått tips att man kan lägga i färska rödbetsklyftor i, men jag har ännu inte prövat den varianten.

Maträtten är god att servera tillsammans med en grillad eller stekt köttbit. Jag brukar välja att salta mindre eller utesluta saltet på de ungsbakade rotfruktsvarianterna och istället ställa fram flingsalt. Så får var och en välja hur mycket saltat man vill ha på sin mat.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar