måndag 22 augusti 2011

Höstgardiner


När jag gjorde min praktik i förskolan på lärarprogrammet var min handledare ataljista vilket gjorde att jag tillbringade större delen av min praktiktid i ataljen där barnen kom från de olika avdelningarna för att skapa. När jag var där var det höst. Då kretsade skapandet kring årstiden och de blev många tryck med löv. Då fick jag en idé att det kanske kunde vara snyggt med lövtryck på gardiner och jag bestämde mig för att testa. Först funderade jag vilka färger jag skulle ha. Höstfärg på tyget tyckte jag skulle passa med orange och svarta tryck på skulle bli effektfullt. När man är ute efter speciell färg på ett tyg rekommenderar jag att besöka "Röda korset" eller liknande second handbutik där är ofta tygerna sorterade efter färger och nyanser. Jag hittade en perfekt orange-röd stuvbit. Jag började med att fålla den och sen gjorde jag det enkelt för mig genom att använda en taggsax som jag klippte upphängningsbanden med.



Produktbild





Fördelen med att använda en taggsax när man klipper kanter i tyg, är att tyget inte trådar sig. Så man kan använda taggsaxen istället för att zix zaxa tygkanter. Saxen går både att ha till tyg och papper. 










Jag gick ut i naturen och samlade olika löv som Ek, Lönn, Rön och Ormbunke. Jag lade ut tidningspapper på mitt köksbord och lade sen gardintyget ovanpå. Jag hade en tjockare pensel som jag doppade i den svarta färgburken och målade på hela bladet och därefter tryckte jag det på tyget. Både taggsaxen och
tygfärgen kan man köpa på Panduro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar