tisdag 3 april 2012

Hemmagjord frasvåffel smet



Jag hade en arbetskollega som hete Lydia för ungefär 20 år sedan som blev god vän. Det är en vän som jag tappade kontakten med och som jag inte har lyckas spåra. Jag tänker ofta på henne och saknaden är stor. Men varje gång jag gör våfflor av smeten från receptet som jag fick från Lydia kommer minerna av alla trevliga stunder vi hade ihop tillbaka. I helgen festade vi till med våfflor, grädde och sylt.



Jag fick mitt våffeljärn när jag flyttade hemifrån vid 22 år ålder. Våffeljärnet håller än i dag trots sina 23 år. Förutom våfflor så fungerar det även att göra toast i järnet om ni inte vill investera ett smörgåsjärn också.



    
Jag använde receptet till vänster det blev 10 våfflor. Du börjar med att smälta margarinet och häll sedan mjölken i en bunke och blanda i det smälta margarinet. Därefter blandar du i en annan bunke de torra ingredienserna och rör ner det lite i taget i mjölken och margarin blandningen.


Här är ingredienserna, det ända som saknas på fotot är vaniljsockret som var slut hemma hos mig så jag valde att tillsätta lite strösocker istället. Men jag kan varmt rekommendera vaniljsocker istället som förhöjer smaken. Jag har dessutom bytt ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl eftersom min son Christoffer är glutenintolerant.  


För att smeten skall bli slätt och klumpfri vispade jag med elvispen och mellan jag gräddar varje våffla använde jag en ballong visp och rörde runt med. Eftersom jag aldrig har gjort denna våffelsmet i vetemjöl har jag ingen aning om att den beter sig som den glutenfria smeten. För den glutenfria smeten sväller och blir tjockare. Då brukar jag späda med mera mjölk mellan gräddningen för att smeten skall behålla sin konsistens.


Våffeljärnet har jag på spisen när jag gräddar. Det går ganska snabbt att få lagom temperatur på järnet så fort man har satt i strömbrytan i vägguttaget. Då fälls våffeljärnet upp och penslas med margarin på båda sidorna.


Det är lagom att använda 1 deciliter till varje våffla. Häll smeten i mitten på järnet så flyter den ut själv.

             
                                               Stäng sedan igen locket.


Efter 2-3 minuter är våfflan färdig, ta upp den och lägg på ett galler så den behåller sin frasighet.


Lägg inte våfflorna på varandra när dem är varma. Täck över med en handuk om du inte skall äta dem förrän all smet är gräddad.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar