lördag 16 maj 2015

Vaniljsås utan konserveringsmedel


Varför göra sid besvär med hemmagjord vaniljsås när det finns så många olika sorter att köpa? Det finns pulver att göra varmt på spisen, pulver som görs på kall mjölk som skall stå en liten stund och svälla och det finns vaniljsås som är färdig i en förpackning. Dem är heller inte särskilt dyra att köpa. Det finns en stor nackdel när det gäller alla inköpta vaniljsåser och det kan du se på innehållsförteckningen. Dem innehåller mycket mer socker, konserveringsmedel och en mängder av olika tillsatser. När jag för första gången skulle pröva att göra egen vaniljsås blev jag positivt överaskad att det var så enkelt och så mycket godare. Dessutom visste jag att såsen innehöll naturliga produkter och att jag kunde sockra efter behov. Och det går att få såsen ännu nyttigare genom att bytta ut det vita sockret mot råsocker och de äkta vaniljpulvet mot äkta vaniljstång.


Jag hämtade receptet från: http://www.smulpaj.se/hemgjord-vaniljsas när jag gjorde vaniljsåsen använde jag de ingredienser som stod på receptet och dem måtten. Men det jag upptäckte var att såsen blev för sött med 2 tsk vaniljsocker. Nästa gång kommer jag att minska på vaniljsockret.


Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt såsen koka upp och därefter låter du den sjuda i några minuter. Sen är det bara att låta såsen kallna eller om du vill servera den varm. Så enkel var vaniljsåsen att göra och du kommer ner lite i pris också även om den färdigköpta inte är så hemskt dyr. Vaniljsåsen är god att servera till frukt och bärpajer.

1 kommentar:

  1. Det här lät inte svårt alls, skulle till och med jag kunna klara av :-)
    Och visst borde det vara godare med hemmagjord sås när man gör en hemmagjord paj :-)
    (Hittade hit via Bloggnytt)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera