fredag 1 maj 2015

Fisk på grönsaksbädd


Förra sommaren överaskade min son mig med en mycket god lunch. Även om jag inte är så förtjust i fisk, så tyckte jag att detta var en maträtt som blev en storslagen favorit. Fisksorten kan du välja själv efter smak. Vi använde lax. Smaken kan jag beskriva som surt och salt ihop en jämn balans som kockarna uttrycker sig ofta på TV.


Ingredienserna till denna goda fiskrätt är från vänster: Morötter, Potatis, Tomat, Citron, Margarin,Ärtor, Bondbönor och eventuellt andra Bönor. Jag valde att tillsätta Haricoverts och Vaxbönor. Jag trodde det var Bondbönor jag hade köpt, men det visade sig vara Sockerärtor. Om det hade varit Bondbönor skulle du endast använda bönan som sitter i skalet. Bondbönorna har en lite salt smak.


De andra ingredienserna är från vänster: Dill, Lax eller annan fisk, Havssalt och Citronpeppar.


Börja med att skala Potatis och Morötter och dela dem i lite mindre bitar. Lägg dem i kastrullen med vatten och Salt. Koka rotfrukterna i 15 minuter.


Undertiden rotfrukterna kokar delar du Tomaten i klyftor och Citronen i halverade skivor samtidigt som du skär loss skal bitarna runt om. Bönorna snoppar du och dem skall vara hela medan Sockerärtorna skall delas i bitar. När det har gått 15 minuter, häller du i Bönorna och Ärtorna i kastrullen med rotfrukterna och låter alltsammans koka i ytterligare 5 minuter.


Efter 5 minuter häller du av vattnet från kastrullen. Därefter häller du i de kokta ingredienserna i en smord ugnssäker form. Sen sprider du ut tomat klyftorna och citronbitarna ovanpå och avslutar med några klickar med Margarin.


Nu lägger du på fisken ovanpå och kryddar med Salt, Citronpeppar och Dill. Sen sätter du in formen i ugnen på 225 grader i 20 minuter eller tills fisken är färdig.

2 kommentarer:

  1. Det ser verkligen gott ut - jag älskar fisk! Och enkelt och utan konstigheter, det är i min smak.

    SvaraRadera
  2. Smarrigt!!
    Roligt att du gillar mina lyktor. Håller med om att änglarna ser lite antika ut, och välldigt Shabby-aktiga. :)

    SvaraRadera