måndag 3 september 2012

Tavlan "dörren" växer fram


I helgen blev jag äntligen färdig med mitt sommarprojekt som även i år var en målad tavla i akvarell. Motivet har jag ritat av på frihand från en bild i huvudet. Jag har alltid haft svårt att måla något från huvudet. För det mesta är det motiv som jag ritar av från en verklighets bild eller från ett fotografi.. Förra året läste jag och studerade grunderna i akvarellmålning genom en bok som jag hade lånat på biblioteket. Att måla med akvarell är tacksamt och du behöver inte vara proffs för att tavlan skall se perfekt ut.Först startar jag alltid upp med att skissa upp motivet och därefter börja färglägga de stora partierna med färg.


Först väljer du dem svaga färg nyanserna och så småning om fyller du på med mer starkare färg. Här ser du en mer färgstark tavla en den tidigare bilden.


Jag vet inte vad jag tänkte på när jag målade trappan. För den färgen ville jag inte ha. Jag ändrade dörren här också för jag tyckte den var för stark blå färg.


På semestern gjorde jag ett fynd på loppis då jag fick tag i ett staffli. Det är något som jag har önskat mig hela mitt liv. Det var en speciell känsla att stå och måla som en riktig konstnär.


Det som jag har kämpat med en tid är färgen på trappan. Äntligen blev jag nöjd! Så blev tavlan till slut färdig. Jag får se om jag hittar en passande ram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar