tisdag 3 december 2013

Processen av en surdeg


Dagens bild nummer 4 är en shaker. Frågan är vad innehåller shaken? Något läskande gott? Läs vidare så får du se.


Rågmjöl och vatten låter inte speciellt läskande eller hur? Låter som något nyttigt! 


I många år har jag funderat på att göra egen surdeg till bröd. Ganska nyligen har livsmedelsbutikerna börjat sälja färdig surdeg i kyldisken. Jag minns dock inte vad den kostade. Men att göra egen deg är nästan grattis. För det går otroligt lite mjöl åt. Färdig surdegsbröd finns också flera sorter att välja på i butiken. En surdeg skall stå och mogna i 4 dagar i rumstemperatur fast på ett varmare ställe till exempel ovan på kylskåpet i en burk med lock. Du startar dag 1 med att blanda 1 matsked rågmjöl med 1 matsked vatten. ( vattnet behöver inte värmas). Sätt på locket löst. Locket får inte skruvas på utan skall bara ligga löst ovanpå burken.

                      Dag 2: rör eller skaka runt degen morgon och kväll. Degen är nu lös.



Dag 3: Nu är det dags att mata degen med 1 matsked rågmjöl och rör runt. När jag lyfte på locket innan jag matade degen såg degen ut som en gröt och luktade som en sur sörja.


Dag 4: Dags för matning igen med 2 matskedar vatten och 2 matskedar rågmjöl. Innan jag mata  degen denna dagen hade degen nästan blivit luktfri. Nu gick det även att se små luftbubblor på ytan. Senare denna dagen var det dags för att baka med surdegen. Jag hade verkligen ingen baklust den här dagen. Jag fick nu se på receptet att det gick att spara surdegen i kylskåpet i 4 dagar. Det passar mig mycket bättre. Så till helgen skall jag baka bröd med surdeg. Det går även att frysa degen efter dag 4. När degen tinnar efter ha varit fryst behöver den matas på nytt.  














1 kommentar:

  1. Lycka till med surdegen! Får du ordning på den blir det så himla gott bröd. Själva har jag för kallt hemma föra tt få någon riktig fräs på dem. Men det går ju att fuska lite med jäst...=)
    Det går att spara en surdeg längre en fyra dagar i kylskåpet. Två gånger i veckan häller du ut hälften ( förslagsvis för att baka på) och matar på den andra halvan med mer mjöl och vatten.

    SvaraRadera