måndag 31 mars 2014

Mjukstart av våren inne på altane


På vår inglasade altan brukar jag varje säsong arrangera en blomuppsättning i en stäva som har varit min farmors. Ibland kan även plastblommor vara fina. Det beror på hur dem motsvarar den äkta blomman eller växten. Här i ser ni murgröna, Forsythia orkidé, prydnadsgräs och vitsippor. På piedestalen bakom som ser ut som en pelare skall jag sätta påskriset. Jag längtar tills det är dags att öppna upp altanen. Då är det mycket som skall göras. För där skall rengöras från topp till tå. Det är en speciell känsla att sitta på altanen. Det kanske är för att vara där inne är som att vara inne och ute på samma gång.


Ni kanske undrar varför jag inte har skrivit mer om mina odlade Penséer? Det är en sorglig historia för dem har dött allihop. Sticklingarna är extra kännsliga jämfört med andra frön odlas. För om det råkar komma vatten på blomman så lägger den sig ner. Andra växter reser sig sedan upp. Men det gör inte penséerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar