lördag 5 april 2014

Förre detta jeans och gardin förvandlas till kjol


Min första sydda kjol är färdig. Kjolen som är ett återbruk med inspiration från Åsali. Så detta blir ett passande inlägg till Åsas utmaning "Härma mig". Efter att ha sprättat bort mormorsrutorna på mina svarta jeans så blev det kvadratiska märken på byxbenen. Inte så snyggt! Så här såg byxorna ut innan denna makeover Jeans med virkade mormorsrutor. Jag började med att slakta byxorna genom att klippa av benen ända uppe mot grenen. Därefter sydde jag fast en förre detta gardin. Kjolens avslutningskant blev en frans variant. Jag piffade till fickkanterna med en remsa av gardintyget tillsammans med mörkblått brodyrgarn.


Så här blev kjolen bakifrån. Jag ser att sömmen inte hamnade på mitten. Jag får skylla på att jag fortfarande är nybörjare på att sy kläder. Men andra sidan så kan detta vara en egen design att sömmen skulle vara där.





1 kommentar:

  1. Den blev ju supersnygg! Franskanten blev pricken över i, och fickkanterna en perfekt designdetalj. Och vem säger att sömmen måste vara mitt bak - att vara lite avantgardistisk (oavsiktligt eller inte) är aldrig fel. Keep on sewing!

    SvaraRadera