torsdag 9 april 2015

Dekorativ pennburk av färggranna plastpåsar

                            

Nu är Nytt projekt med obestämt mål.färdigt. Resultatet blev tillsist en pennburk med ringar på sidan. Till burken gick det åt 3 plastpåsar, (från Hemmakväll). Burkens stomme är stickad med en stickring. Hur ringarna och botten är gjorda får du läsa längre ned i inlägget.


Först skall jag berätta hur du bäst slaktar plastpåsen för att ta tillvara så mycket material som är möjligt. Det är främst till de påsar som du inte har så många av. Jag var glad att jag slapp köpa något hos Hemmakväll för att kunna göra färdigt min pennburk. Börja med att klippa av botten på plastpåsen. Det är som ett sträck där botten är fastsatt, klipp efter det sträcket Sen är det bara att börja klippa dina remsor runt, runt ( ca 1 centimeter). När du kommer upp till handtagen på plastpåsen blir plasten hård. Välj då att avsluta.


Botten på pennburken har jag virkat med virknål nummer 2. Botten blev hård. Det var inte planerat men det var bra till den sladdriga stommen. Det blev som en fast stadig botten att stå på för dem ostadiga väggarna.
Botten sydde jag på efter att jag hade sytt till den ostadiga kanten på burk stommen. 


Innan jag bestämde mig för att virka en botten funderade jag på att göra ett överdrag till en konservburk.


Men det kändes för enkelt! Tankarna gick vidare och dem här ringarna blev till. Ringarna är gjorda av förre detta skosnören tillsammans med ståltråd.


Jag avslutade med att virka fasta masker runt ringen och fäste sedan ringarna med hjälp av ståltråden, nål och plastpåse remsorna. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar