tisdag 28 juni 2016

Gör ett broschställ




I sommar skall jag ut på turné med mitt företag. Jag har köpt ett marknadstält och bord för att kunna delta på olika marknader som har med hantverk och marknader som har barnaktiviteter. Detta året kommer jag att befinna mig lokalt kring där jag bor. Och jag har begränsat mig för att jag ännu inte har hunnit att producera så mycket material. Eftersom det mesta jag säljer är egen produktion. 

En produkt som kommer att säljas är broscher. Jag började fundera hur jag skulle skylta med broscherna snyggast. Då fick jag en bild i huvudet, att dem behöver sitta fast på ett ställ. Ett broschställ som en pelare. När man skall stå på marknader så finns det så mycket som tillkommer av inköp. Saker som man inte först tänker på. Det kan bli dyra kostnader. Men mycket går också att göra själv med lite fantasi och idéer så går det att sänka många kostnader.


Materialet jag använde till mitt broschställ var ett kassetställ från 70 talet. Det kanske inte är så många som äger ett kassetställ eller äger en kassetband? För du vet väl var en kassetband är för något? Hade jag sagt ordet till min son hade han sätt ut som ett ? 

På ett kassetband lagrades musik på som du kunde spela på en bandspelare. Om du har kvar dem där ställen som gick att snurra med 4 sidor är dem ännu bättre att göra ett broschställ av. Tyvärr så slängde jag mina. Det du mer ser på bilden är en rulle packtejp.


Bygg ihop kassetställsdelarna med hjälp av packtejpen som lindas om åt alla håll.


Det andra materialet som jag har använt är en mindre tyg väska. Jag vet inte vad det är för sorts tyg. Det känns lite vävt men samtidigt lite plastigt och hårt. Detta är en mindre reklamväska som jag har vänt ut och in på. Jag startade med att stryka trälim på hela tejpade kubben. Stoppade sedan ner den i väskan och klippte bort handtagen.


Nu blev det att spänna och pressa fast tygväskan på kubben. Först blev det fläckar som efter några timmar torkade bort. Jag satte på min företagsloggan för att dölja dem fula synliga vikningarna som blev.


När fläckarna försvunnit var det bara att sticka i broschnålarna. Jag Googlade runt på broschställ och fann ingen av samma modell som jag har fått ihop. Detta var en bild i mitt huvud som jag har sätt någonstans. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar