onsdag 21 februari 2018

Vintertankar





















Vintern i år har i Onsala varit växlande. Det har snöat på morgonen och på eftermiddagarna har det regnat. Men innan allt har hunnit att töa bort med regnet har det på natten blivit minusgrader och därmed blixthalka. För bilister på de stora väggarna är dem duktiga med renhållningen och saltande. Men hemma på småvägarna snålas det värst av allt.  Dem stackars gångtrafikanterna har det inte lätt. För på gångbanor och trottoarer, där snålas det in så det känns som ett läge att använda skridskorna eller stavar med nubbar på för att kunna ta sig fram. Det går inte att ha bråttom till kollektivtrafiken som dem ändå uppmanar oss att åka för att vägarna inte skall bli överbelastade och självklart för miljön.

För mig är miljön den största orsaken att vi inte investerar en bil till i vårt hushåll. En företagsbil kunde vara praktiskt men eftersom jag har ett företag som jobbar för en hållbar framtid så väljer jag hellre att samåka eller åka kollektivtrafiken.
















Nu vräker snön ner och det gjorde det även i går hela dagen utan en ända regndroppe. Nu tror jag att vintern har bestämt sig för att stanna kvar. Jag är ingen vinter älskare. Det får gärna komma snö om den får stanna kvar och inte bli massa is, tö och slask. Snygga naturbilder blir det, och så mycket roligare att fota och dessutom börjar det klia i konstnärsfingrarna att måla av allt de vackra.
















Det har inte funnits så mycket tid till måleriet sedan företaget formade om sig från hantverk till skapande material till kunderna. Nu mera säljer jag och bygger skapasjälv material som alla kan använda sitt kreativt skapande. Under säsongen maj-dec är jag ute på olika marknader med en levande aktivitet och ett säljbord. Den levande aktiviteten är en sk drop-in workshop för att kunderna skall ha möjligheter att bekanta sig med materialet. När jag startade med att tillverka och sälja hantverk använde jag samma basmaterial som jag gör i dag till skapsjälv materialet, alltså miljösmart återanvändning. Det som också har förändrat eller utvecklats är ny ord. Det dyker ständig upp nya passande ord för de jag jobbar med i företaget.
















När jag inte jobbar med företaget är jag på extra jobbet som ger mig än så länge "mat på bordet". Att starta företag ger inga inkomster de första åren. Eller det kan ta minst 5 år innan det går att bara leva på sitt företag. Klart beror det på bransch och efterfrågan. Men samtidigt hinner företaget och jag utvecklas under resans gång och framför allt skapa nya kontakter och lära sig mängder av nya saker som kommer att gynna företaget på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar