onsdag 10 juli 2013

Är det "inne" att virka?


Igår bestämde jag mig för att åka till Röda korset för att köpa en virknål eftersom hela min samling med virknålar är spårlöst försvunna hemma. Dem var ihopsatta med ett gummiband. Jag har letat på alla tänkbara ställen utan något resultat. Det var ungefär 2 månad sedan dem försvann. Så jag tänkte om jag köper en eller några stycken virknålar, kanske min samling dyker upp på något dumt ställe. Men när jag var på Röda korset uppstod det ett problemt. För det fanns inte en enda virknål till salu!!! Men jag vet att det fanns för ungefär ½ år sedan då jag funderade på att komplettera min samling med de nummer som jag inte hade. Men det blev aldrig av, vilket jag ångrar nu. Men stickor det fanns det i mängder och stickor har jag också en samling av hemma som dessutom ligger på sin vanliga plats. Jag bestämde mig för att leta på  Erikshjälpen som nyligen har öppnat i vår lilla stad. Istället för en virknål på Röda korset kom jag hem med denna bokhyllan för 100 kronor. Jag älskar korgmodellen på hyllan. Den skall jag ha i syrummet.


Så kom jag förväntansfull till Erikshjälpens stora lokal. Där fanns superfina kläder, men inte i min storlek tyvärr. Alla saker var så fräscha där, så det kändes inte som loppis. Priserna var lite dyrare, men till dessa fräscha prylar så kändes det som rimliga priser. Även röda korsett har blivit prismedvetna och har ändrat upplägget i sin lokal. Förut stod alla husgeråd på hyllor längst in i ett rum staplade på varandra. Alla saker kostade då under 20 lappen. Jag fyndade en del där då att måla på. Nu står dessa saker uppställde på bord med dukar var för sig med en bit mellanrum. Priserna har nu också höjds. Det var en mycket liten hörna för sybehör. Även här blev jag mycket besviken för det var precis som på Röda korsett. Det fanns mängder med stickor, men inte en endaste virknål :( Det måste betyda att det är "inne" att virka. 

För mig har Loppis och second hand varit samma betydelse, bara olika begrepp. Men på Erikshjälpen fick jag upplysningar om att det är två skilda verksamheter och där priserna ser olika ut. Second hand bedriver både Erikshjälpen och Röda korsett för dem diskar, tvättar, stryker och fräschar upp de insamlade sakerna dem får. När du handlar där hjälper du till att stödja en hjälporganisation som bidrar till olika kriser i världen. Loppis däremot kan du fynda och till och med pruta (diskutera priset på varan), Där är det ingen som har skänkt prylar utan den som säljer använder sina egna begagnade saker som personen gör en egen vinst på. Det finns både privata garage loppis och privata små företag som bedriver loppis verksamhet.

Eftersom det är en "fluga" att virka så kunde jag hitta en virknål på Hemtex- gör det själv avdelning. Där fanns det några olika storlekar på virknålar av bambu. Jag valde den minsta storleken nr 6. När jag kom hem letade jag igen efter virknåls samlingen. Då hittade jag märkligt nog 2 lösa virknålar som jag någon gång inte stoppat tillbaka i gummibands samlingen. Den ena nålen är tillverkad i hårdplast och den andra i stål.





1 kommentar:

  1. He he :) Typiskt att det man letar efter plötsligt dyker upp.. just som avsaknaden och behovet minskat. Fin hylla fick du i alla fall tag på!!

    SvaraRadera